How to – SEO

I dagens blogginnlegg skal vi nok en gang ta fatt på et såkalt «How to» innlegg. Dagens «How to» innlegg handler om det som kalles Søkemotoroptimalisering, også kalt SEO. Vi skal gå inn på hva det er, og hvordan man kan bruke det til å gjøre seg mer synlig. Formålet er se på hvordan dette fungerer, og hvordan man kan relatere til sin egen nettbutikk eller blogg.

Hva er SEO:
SEO handler om å bli gjort synlig. Man skal komme fram når folk søker i ting som Google, Yahoo, og Bing. Det handler om at du har gjort alle de rette stegene slik at du kommer fram ovenfor andre når et søk blir gjort. Gjennom SEO tar man i bruk ulike metoder for å lykkes med synlighet. I følge synlighet.no sitt blogginnlegg om SEO, så får bedrifter som mestret dette tre fjerdedeler av trafikken sin nettopp fra dette. Det er massive tall, og viser hvor viktig SEO er.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Google er et godt eksempel hvordan SEO kan være nyttig. Når folk søker på Google, så er det naturlig at mange trykker på de første tingene man ser. Fra personlig erfaring kan jeg si at jeg blar ikke nedover flere sider på Google når jeg ser noe, nei jeg trykker på noe av det første jeg ser. Man har som oftest en tendens til å klikke på det man ser med engang, med mindre man ser etter noe meget spesifikt. Det er igjen et argument på hvorfor det er viktig å vite hva SEO er, men også betydningen, og den potensielle suksessen man kan få fra det. Derfor skal jeg nå gå igjennom noen steg som er viktige for å kunne bruke SEO.

Viktige momenter ved bruk av SEO:
Søkeord:
Søkeord er naturligvis noe man må vurdere når man skal prøve å bli mer synlig. For å komme fram, og øverst på søkerangeringen så er det viktig å forstå hva folk søker på. Hva er det folk søker på når de ser etter noe? En ting jeg brukte når jeg prøvde meg fram på dette var å se hvilke søkeord som Google anbefalte om tema jeg så etter. Det kan være litt forvirrende fordi det kan komme mye forskjellige opp, men det er med på gi en god pekepinn på hva som blir trukket fram når man søker om ting.

Søkeord fra sider som Google er utrolig viktig når det gjelder SEO – Bildet er hentet fra Unsplash.com

En ting som blir anbefalt av Sempro.no er bruke Google Trends. Bruker man det så finner man ut ganske klart og tydelig hva folk trenger, og dette gjør det dermed lettere å knytte søkeordene opp din side for synlighet. Hvis man ikke har søkeordene som blir brukt, så står det dårlig til med å kunne bli synlig på søkemotorene som Google, og Yahoo. Å forstå hva kunden søker etter, og implementere disse ordene til din side er viktig.

Domene:
Dette er et viktig poeng. Google prioriterer domener som er lokale. Dette vil si at for å bli synlig i Norge er det viktig å ha .NO. Dette er et godt tegn for meg at bloggen min slutter på .No. Det gjør at jeg blir mer synlig i Norge, og ettersom jeg skriver på Norsk så sier det seg selv at jeg vil være synlig her enn i andre land. Dette var jeg ikke klar over når jeg valgte domene, så jeg var heldig med at den var fortsatt ledig der.

Hastighet:
Hastighet er viktig – ettersom trege nettsider blir ikke prioritert av Google. I tillegg til det kan treg hastighet gi negativ implikasjoner ved at en besøkende forlater siden. Det gjør at man får folk som klikker seg inn, og forlater ganske fort. Det kan også slå negativt ut på synligheten din. Derfor er det viktig å prioritere at man har en hastighet som tilfredsstillende. Både for bruker opplevelsen, men også for å lykkes med SEO.

Hastighet er en faktor – Bildet er hentet fra Unsplash.com

SSL Serfikat:
Dette er i min mening utrolig viktig. For det første vil man rangere høyere enn mot folk som ikke har det, men folk vil også ofte forlate sider som ikke er sikre. Jeg har flere ganger valgt å trykke vekk fra en side fordi den ikke var sikker i frykt for ting som virus, svindel og annet tull. Med et slikt sertifikat vil man vise til besøkende at det er trygt her, men det viktigste i forhold til SEO – Man rangeres høyere. Dette var noe vi anskaffet til nettbutikken vår som vi laget som en del av eksamen, og dette hjalp oss i og med at vi scoret bedre på søkemotorer enn hvis vi ikke hadde hatt det.

Metabeskrivelse:
Denne er utrolig viktig. Dette er den lille beskrivelsen man får under lenken på det man har søkt på. Dette er viktig fordi den teksten kan være viktig til å overbevise en til å faktisk trykke på lenken. Fordi selv om er synlig så kan det fortsatt være at en potensiell besøkende vil velge enn av de som er rett ved siden av de på rangeringen, eller hvis man er usikker. Da kan en god, og informativ Metabeskrivelse hjelpe med å lokke personen til din side. Man må hjelpe den som leser forstå hvorfor den skal trykke akkurat på din side. En dårlig metabeskrivelse kan gjøre at folk ikke trykker på den. Når jeg gjorde et søk på min blogg så jeg at jeg ikke hadde noen bra metabeskrivelser for min side, og dette er noe jeg må rette opp. Hvis jeg gjør det gir deg med bedre grunnlag for at noen ser beskrivelsen, og trykker på det.

Mobilvennelighet:
Dette er viktig ettersom fler og fler bruker mobiltelefonene sine istedenfor en datamaskin. Å ha en mobilversjon som er like bra som på datamaskinen er viktig, og hjelper på rangeringen sin. Med en side som ikke er tilpasset for mobil, vil slå negativt ut for siden din. Dette er noe som er lett å glemme når man jobber med siden sin.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Sosiale Medier:
Å dele ting på Sosiale Medier er viktig. Dette gjør at man får ut siden sin til andre. Hvis andre også deler det du har delt så vil det bli oppfattet som relevant, og det vil hjelpe på din synlighet. Et eksempel på dette er LinkedIn. Ved å dele et blogginnlegg der, har jeg oppnådd flere besøkende enn hvis jeg ikke har delt det. I tillegg til det har det å få delt det jeg legger ut på LinkedIn gjort at jeg får et positivt utslag på søkemotorene. Hadde jeg ikke gjort dette så hadde jeg nok fått dårligere utslag på bloggen min. Så dette blir et økt fokus for meg til bloggen min. Ikke bare dele det, men prøve å friste andre til å dele det videre. Derfor er det også viktig å være aktiv på disse mediene.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Lenker:
Lenker er også viktig. Hvis man har lenker på andre sider som Facebook, Instagram, og LinkedIn blant annet så vil man få det registret i søkemotorene. Dette vil hjelpe med å styrke dine sjanser i søkemotorene. Samtidig er det viktig å ikke ha lenker overalt. Lenker som er relevante fra sidene gjør det bedre enn lenker som ikke er relevante. Det kan slå negativt ut. Dette henger litt sammen med det jeg snakket om på Sosiale Medier delen. Hvis man har lenker på sider som er relevante som LinkedIn, så vil det gå bedre enn ved en side som ikke har noe med det bloggen handler om.

Generelt:
Det er viktig at man har gode overskrifter og titler. Tittelen bør være det samme som søkeordet kunden bruker. Det er også viktig å ha bilder. Hvis man ikke har bilder så kommer man ikke fram på bildesøk. Derfor er det viktig at man har bilder også. Det gir også et bedre inntrykk generelt på siden din. Her må man gi bildefilen navnet man ønsker å gjøre det bra på. På samme måte som at man må tittelen som det ordet man vil rangere bra på. Jeg vil også si at det er viktig at man gjør det bra på alle aspektene. Alle disse aspektene påvirker hvor bra man gjør det, og har en effekt på om du lykkes med SEO. Derfor er det viktig å ikke være lat på en ting.

Jeg håper dette innlegget har vært lærerikt! Kom gjerne med egne tanker om SEO, og hvordan å lykkes med det i kommentarfeltet!

Kildeliste:

2 tanke på “How to – SEO

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *