UTM – how to

I dagens blogginnlegg skal jeg gjøre noe annerledes fra mine tidligere innlegg. I dag skal jeg skrive en såkalt «How to» artikkel. Formålet er å se hvordan jeg har avendt bruken av UTM på bloggen min. Forhåpentligvis får folk som trenger hjelp med hvordan å konfigurere UTM noe ut av dette innlegget. Jeg skal også gå inn på hva Google Tag Manager og forklare hvorfor det er nyttig.

Hva er Google Tag Manager:

Google Tag Manager er et gratis verktøy fra Google som lar deg legge til såkalte scripts på nettsiden din. Ved bruk av et slikt verktøy kan man analysere hva som skjer når du får besøk av kunder på din blogg eller nettside. Man kan legge inn scripts som følger med på forskjellige ting. Dette kan være for eksempel salg, folk som forlater handlekurven, hva som blir lest, og hvor de er på siden når de forlater nettsiden. Google Tag Manager gjør prosessen for å følge med på alt enklere, og mer oversiktlig

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Hvorfor bruke Google Tag Manager:

Det er flere gode grunner for å bruke Google Tag Manager. For det første så er det enkelt å gjøre endringer på eventuelle scripts. Google Tag Manager er også veldig enkelt å bruke når man forstår funksjonene. Dette er nyttig hvis man er uerfaren innenfor dette feltet. Dette var tilfelle når jeg brukte verktøyet for første gang. I tillegg til dette så skjer alt i et eget program som er hos Google Tag Manager. Dette er fint fordi det fører til at man eliminerer feil, og at man ikke trenger å endre ting direkte på bloggen eller nettsiden din. Før man hadde dette verktøyet så var det slike ting mer kompliserte. Da måtte ting føres rett inn i nettsidens kildekode. Med Tag Manager er alt mye enklere.

Hva er UTM:

UTM er en forktolse for Urchin Traffic Monitor. Det er en kode eller tag som du setter ved slutten av URL for å hjelpe deg med å spore hvor bra lenken gjør det. UTM er på en måte en merkelapp. For eksempel hvis du deler en link på forskjellige sider så kan UTM tagene hjelpe deg spore hvilken av de forskjellige sidene UTM tagene kommer fra. Dette har jeg brukt til min egen blogg når jeg for eksempel delt innlegget mitt på LinkedIn, og delt på Facebook. Dette har gjort til at jeg har funnet ut når linken har blitt brukt fra Facebook eller LinkedIn.

Fordeler med UTM:

Å kunne analysere data er viktig. Å vite hva som funker, hvor det funker, og hvordan det funker er viktig. Derfor er UTM et ypperlig verktøy for å forstå trafikken til bloggen min. De hjelper med å finne ut om trafikken min kommer fra LinkedIn, Facebook eller begge. Med den dataen kan jeg da spore dette, og utifra det gjøre endringer som passer min blogg best. For eksempel når jeg kjører en kampanje for bloggen min eller nettbutikken til gruppen min så kan UTM være en fin måte å spore om man får respondenter fra de man prøver nå.

Hvordan bruke UTM:

UTM kan virke komplisert og vanskelig, men når man forstår det så blir ting veldig enkelt og nyttig. Derfor skal jeg prøve å forklare hvordan anvende bruken av UTM. Det er to viktige forskjeller innenfor UTM. Det er det som heter UTM parameter, og det som heter sporingsvariabel. Det finnes fem forskjellige UTM parameter. Campaign, Source, E-mail, term og content. Sporingsvariablen brukes som en unikhet man skal spore. UTM parameter forteller deg hva som skal spores, mens variabelen forteller hva som faktisk spores. Det er to fundamentale ting som man må forstå når man skal bruke UTM.

Når du setter opp UTM taggene så er det forkjellige måter å gjøre det på. Jeg anbefaler å bruke det som heter Campaign URL Builder. Dette er fordi det er ganske enkelt og oversiktlig å bruke. Man trenger bare å fylle inn feltene. Dette er veldig nyttig spesielt hvis man er fersk i bruken av UTM tagger. Samtidig når man skal fylle ut dette skjemaet så er det viktig å forstå hva de ulike parameterne betyr. Dette skal vi se på nå.

Source – Her sporer man hvor trafikken kommer fra. Altså kilden.

Email – Her spores det hvor trafikken kommer fra på et generelt nivå. Altså er det fra E-mail, link, sosiale medier osv.

Campaign – Akkurat som de andre så ligger det i ordet. Her spores det om det er en form for markedsføring eller kampanje som gjør at man får trafikk.

Content – En valgfri parameter. Jeg bruker ikke denne så ofte, men de som bruker den brukes om du bruker flere lenker som leder til samme URL.

Term – Parameteren her er for søkeord. Dette kan oftest brukes i forhold til betalte søkeord. Dette bruker jeg ikke på bloggen min så jeg har ikke den største erfaringen med dette.

Slik lager man en UTM-tagg! Det virker kanskje komplisert, men etter noen få forsøk så blir det som å sykle. Jeg anbefaler alle som driver med blogg, og nettbutikk å lage slke UTM-tagger. Det vil hjelpe deg betraktelig med å spore dataen din, og basert på den informasjonen man får gjøre gode informative valg. Med disse valgene kan man ta gjøre forbedringer på sin blogg eller nettsiden. Derfor er UTM et nyttig verktøy for å oppnå suksess.

UTM kan være nyttig når du skal skrive på Bloggen din – spesielt hva du skal skrive – Bildet er hentet fra Unsplash.com

Oppsummering:

Jeg håper at du som leser har fått noe ut av dette blogginnlegget. Jeg håper at du har fått en bedre forståelse av Google Tag Manager, og fordelene man får av det. Forhåpentligvis har du forstått hvordan UTM fungerer, de ulike parameterne innenfor UTM, og hvordan man skal sette opp UTM tagger. Å skrive det innlegget her har vært lærerikt for meg selv, og gitt meg en bedre forståelse av UTM enn det jeg hadde tidligere. Jeg håper også at det har vært lærerikt for deg som leser innlegget, og at dere føler at dere fikk noe ut av dette innlegget. Så forhåpentligvis kan dere ta i bruk UTM på samme måte som jeg har fått gjort på bloggen min.

Kildeliste:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *