Refleksjonsnotat – Nettbutikk

Prosessen med å lage nettbutikk var spennende. Det var noe annerledes, og føltes som en fin endring på hvordan andre oppgaver hadde vært tidligere i semesteret. Dette var motiverende, og det var godt å kunne gjøre ting som var litt mer i praksis enn for eksempel fokusere bare på pensum. Oppgaven krevde mye jobb, og det ble mange timer brukt på dette prosjektet.

Startfasen:

I startfasen så var det å finne seg en gruppe første mål. For min egen del så hadde jeg allerede en gruppe jeg hadde jobbet med fra tidligere eksamener. Med tilfredsstillende resultater fra disse så var det naturlig å at vi jobbet sammen på dette også. Vi var 5 på gruppen så det sørget for at vi måtte være flinke på koordinering. Med undervisning, og strenge smitteverntiltak var det ikke alltid like lett å kunne møtes. Dette gjorde til at vi måtte være flinke til å koordinere, og kommunisere på. Akkurat denne biten følte jeg at vi hadde god kontroll på, og at vi fungerte godt som et team til tross for slike utfordringer.

Det å lage nettbutikk var en utfordrende jobb, først måtte vi finne ut hva vi skulle lage nettbutikk om. Det tok sin tid ettersom vi ville finne noe som var interessant, men også noe som vi faktisk kunne selge. Når vi endte opp med å slå sammen med designeren Mia Ebbestad så følte vi at den rette matchen hadde kommet. Så det gjorde at prosessen videre ble enklere. Jeg følte at vi som et team hadde gjort et godt valg her ved å inngå samarbeid med denne designeren. Det at vi bruke litt ekstra god tid på å ta denne avgjørelsen tror jeg var lurt.

Så var det prosessen om hvordan nettbutikken skulle lages. Vi var 5 personer som jobbet sammen, og dermed delte vi opp i flere ulike oppgaver. Vi hadde to webdesignere som fokuserte hvordan nettsiden skulle se ut, så hadde vi en markedsansvarlig, en SoMe ansvarlig, og en som var kommunikasjonsansvarlig. 

Selv om vi hadde disse rollene så jobbet vi fortsatt sammen som et team. Avgjørelsene ble gjort sammen som et team, og selv om vi hadde ulike roller så følte jeg at vi alltid var på samme side. Rollene ble mer en form for logistikk, og ikke avgjørende for hvordan nettbutikken endte opp. Dette er jeg glad for fordi det gjorde at jeg fikk følelsen av å jobbe på et team. Det føltes litt annerledes ut fra en vanlig skoleeksamen, og dette syntes jeg var artig.

Slik ser nettbutikken ut!

Utfordringer:

Når det gjelder selve opprettelse, og gjennomføringen så hadde vi noen nevneverdige problemer. Til tross for det så følte jeg at den prosessen gikk ganske greit. En av de utfordringene vi hadde i min mening var å finne ut av hva vi skulle selge, og når vi kom oss forbi den fasen så gikk ting ganske bedre. I tillegg til dette hadde vi en utfordring med tanke på tidsperspektivet. Vi hadde en person som designet varene, og vi hadde vel egentlig ikke så mye innsikt på hvor mye salg vi kunne oppnå uke til uke. Dette gjør at vi stå i fare av å ha lange leveringstider, og det er jo naturligvis noe vil prøve å redusere. Utenom disse problemene gikk det meste greit for seg.

Hva fikk jeg ut som læringsutbytte?:

For min egen del føler jeg at fikk mye ut av å lage en nettbutikk. Det jeg vil trekke frem er generell erfaring. Erfaring ved å jobbe sammen i et team, å kunne ta avgjørelser, markedsføre nettbutikken, og drive med logistikk. Alt dette var en utfordring, og ikke noe jeg har hatt erfaring med. Mange av disse tingene gjorde jeg for første gang, og det førte til at jeg var litt mer nølende i starten, men utover ukene som vi jobbet med nettbutikken så ble jeg mer og mer komfortabel i min rolle.

Jeg syntes også det var interessante å jobbe med våre objective key results. Det var noe jeg ikke hadde hørt noe om før jeg lærte om det i dette faget. For meg så jeg på det som noe enkelt, men også noe som kunne hjelpe oss med å strekke oss ekstra når vi jobbet med nettbutikken. Når man har slike mål så er dette lettere å bli mer motivert, fordi man prøver å oppnå noe. Det er lettere å strekke seg den ekstra milen da, enn hvis man for eksempel ikke hadde noen mål. Vi måtte dessverre til slutt endre det ene målet vårt, ettersom vi innså at det var urealistisk for vår del. Det ble også ressurs, og produksjonsmessig vanskelig å opprettholde målet om å doble salget hver uke. Så det førte til at vi tok avgjørelsen ved å endre det. Det jeg nevnte tidligere med tidsperspektivet spilte også en stor rolle i at vi måtte endre målet.

De to andre målene klarte vi relativt fort. Mye takket være en konkurranse vi kjørte ved lansering. Dette ga en stor mestringsfølelse for min del. Jeg opplevde at når vi klarte målene vi hadde satt så hadde vi gjort noe riktig med nettbutikken. Samtidig så var det en læring at vi måtte endre det ene målet. Vi lærte ting vi kunne gjort annerledes, og at vi kunne kanskje prøvd å være mer realistiske. Det er lett å tenke at man kan få solgt ting, men sannheten er at det ikke er noe lett. Det er mye som skal klaffe for at man har salget i boks, og det er noe jeg tar med meg videre. Samtidig var mestringsfølelsen stor når man først fikk solgt noe.

Selve eksamensoppgaven var jeg fornøyd med. Ofte føler jeg som en student at vi får en eksamensoppgave ikke har så mye med hva som blir gjennomgått i forelesninger og hva vi jobber med. Så når eksamensoppgaven var å lage en nettbutikk, og reflektere rundt valgene vi gjorde der så ble jeg glad. Det gjorde at vi kunne fokusere på å lage en god nettbutikk, men samtidig reflektere over våre valg. Den delen likte jeg godt. Å kunne reflektere over valgene vi gjorde når vi lagde konsept, drev med markedsføringen gjorde at jeg kunne se bedre hva som fungerte, hva som ikke fungerte, og potensielt andre ting vi kunne gjort.

Oppsummering:

Jeg syntes også det at vi skulle lage video var morsomt. I startfasen tenkte jeg at dette var skummelt, og egentlig ikke noe jeg var begeistret for. Men etter å først fått erfaring med å lage video gjennom et blogginnlegg, så var jeg mer rustet for å lage video som en del av eksamen. Jeg var fortsatt litt nervøs, men syntes det gikk bra for min egen del å stå foran et kamera å snakke. Jeg tror det videoblogginnlegget hjalp meg veldig som forberedelse for denne.

For å oppsummere så vil jeg at dette har vært en lærerik prosess. Det har vært litt vanskeligere tider for mange i det siste, og personlig har ikke livet som student vært like givende med undervisning over nett. I dette faget så var mye av gleden være tilbake. Det at vi lagde en nettbutikk, gjorde ting i praksis istedenfor å bare lese pensum syntes jeg var en god endring fra vi har hatt det siste året. Å lære om ting som OKR har også vært nyttig, og viktigheten av det.

Jeg føler jeg har fått flere gode erfaringer i form av å jobbe med andre mennesker, videoblogging, og ting som har med nettbutikk å gjøre. Før jeg startet dette så hadde jeg ingen anelse om hvordan å opprette nettbutikk. Det vet jeg nå, og det er noe jeg tar med meg videre når jeg skal studere, og når jeg skal ut i arbeidslivet. Jeg føler at det jeg har lært i dette faget gjør meg bedre egnet for arbeidslivet nå enn før dette prosjektet.

Link til nettbutikken: https://www.21m.no/

En tanke på “Refleksjonsnotat – Nettbutikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *