Elkjøp sin nettbutikk – vURDERING

Nettbutikker blir mer og mer viktigere. Folk handler oftere på nettbutikker enn tidligere, og slike måter å handle på tar mer over. I dette blogginnlegget skal fokuset ligge på nettbutikker. Jeg skal vurdere nettbutikken til Elkjøp. Elkjøp er en av de største elektrokjedene i landet, og man finner det meste av husholdning elektronikk hos dem. Ved bruk av ti kriterier skal jeg vurdere nettbutikken deres.

Elektronikk kan du finne hos Elkjøp – Bildet er hentet fra Unsplash.com

Førsteinntrykk:

Førsteinntrykket gjør det klart at jeg har kommet til Elkjøp. Logoen kan sees, og grønn fargen som representerer Elkjøp er også tilstede flere steder. Derimot så er det ikke så mye mer med siden som tilsier at dette er noe med Elkjøp å gjøre. Utenom få grønn, og blå farger i små porsjoner, så er nettsiden for det meste hvit, og kjedelig. Det er ikke noe mer som skriker Elkjøp, hadde det ikke vært for at det sto Elkjøp kunne jeg vært i tvil. Selv om det er tilstrekkelig nok for en person som meg, så vil jeg tro at folk som er mindre kjente med Elkjøp vil kanskje slite litt.  Jeg tror det at hvis man hadde hatt en litt mer fargerik Elkjøp som representerte dem så hadde dette gitt et enda sterkere førsteinntrykk.

Hva man kan gjøre på nettsiden kommer ganske bra fram. Det er kategorier på siden, og en søkebar. Det er også en klikk og hent annonse der, noe som gir enda mer inntrykk til funksjonene siden har. Det er ikke noe klar grunn til hvorfor man skal bruke nettsiden kontra å kjøpe i butikk selv. Her har de et forbedringspotensialet.

Terningkast: 4

Det er mye bra på Elkjøp sin side når det gjelder førsteinntrykk, men det er også klar mangler. De kan gjøre så mye mer enn det de gjør.

Synlighet

Elkjøp kommer opp med engang jeg søker det opp på google. I tillegg til det jeg søker opp, men også som en annonse. Dette tyder på at Elkjøp tar i bruk google ads for å gjøre seg synlig, noe som er positivt. Dette sjokkerer meg ikke ettersom Elkjøp er en gigant i norden, og det at de er synlige på plattformer som google er naturlig.

Terningkast: 5

Brukervennelighet:

Elkjøp sin brukervennlighet er ganske bra og oversiktlig. Man har kategorier som gjør det lett å finne fram til hva man ser etter, og i tillegg til dette har man en søkefunksjon som også har bra funksjon. I tillegg til dette er det lett å finne linker til kundeklubben, og andre ting som kundeservice. Dette gjør det enkelt for de med lite erfaring å navigere seg igjennom nettbutikken.

Terningkast: 6

Kjøpsprosess:

Kjøspsprosess på en nettbutikk er ikke like lett som det kan være i en fysisk butikk. Informasjon om kunden må i en større grad deles. Du må ha e-post adresse, og så må du også ha kontaktinformasjon som adresse. Elkjøp har flere gode alternativer som hjelper kjøpsprosessen.

For eksempel kan du logge inn på din Elkjøp konto. Dette gjør at man slipper å skrive inn alt av informasjon hver gang, og man kan enkelt gå til handlekurven uten å tenke på dette. Man kan også lagre kortinformasjonen om man ønsker dette. Dette gjør kjøpsprossesen, og stresset med å kjøpe noe mye mindre. I tillegg til dette så har de også klikk og hent som en mulighet. Da bruker man nettsiden til å reservere en vare, og henter den fysisk på butikken. Da betaler man på selve butikken. Dette er også en funksjon ved kjøpsprossesen som gjør ting enklere.

Terningkast: 5

Teknologi/Hastighet:

Fra egen erfaring, og manuell testing så oppleves siden som å ha en respektabel hastighet. Etter å ha utført en test ved Webpagetest.org fikk vi resultatene:

Test 1 – 16,2 sekunder

Test 2 – 2,2 sekunder

Test 3 – 2.6 sekunder

Den første testen er alarmerende. 16 sekunder er altfor lang tid i moderne tider, og de fleste vil nok lukke siden før de sekundene har passert. De to ander testene viser gode lastetider, og dette gir et bedre bilde. Men det med 16 sekunder er ikke bra, og dette er et klart forbedringspotensialet.

Teknologi er viktig for nettsidenes funksjon – Bildet er hentet fra Unsplash.com

Kundetilfredshet:

Elkjøp har sin egen kundeomtale rangeringsystem på nettbutikken. Dette gjør at kunder kan se hva andre kunder har gitt av omtale angående dette produktet. Dette ser jeg veldig positivt på,, og dette gjør det enklere når man skal se på om det produktet er bra eller ikke. Dette gjør at man slipper å søke om produktene på andre sider, og gjør at kunden besparer tid. Dette gjør det enda mer sannsynlig at kunden vil faktisk kjøpe det produktet hvis det er rett for dem.

Terningkast: 6

Trygghet:

Trygghet er utrolig viktig, og noe som er viktig for kunder. Heldigvis blir det bare mer og mer tryggere måte å handle over nettet på. Spesielt under covid pandemien har folk kanskje blitt mer varsom, og handler mer på nettet. Her stiller Elkjøp sterkt med god informasjon om hvordan de jobber, og hvordan ting er trygt for deg som kunde, men også de som jobber der. Derimot er det dårlig med informasjon utenom Covid-19 fokuset, og hvis man sammenligner med andre konkurrenter er det dårlig med informasjon som tilsier at det er trygt å handle på nettbutikken deres. Dette kan forbedres

Terningkast: 4

Kundekommunikasjon:

Når det gjelder kundekommunikasjon er det lite som Elkjøp gjør som skiller dem ut fra andre. Det sagt, så har de flere plattformer der man kan komme i kontakt med dem. På nettsiden har man en kundeservice seksjon med informasjon om hvordan man kan komme i kontakt med andre. I tillegg har de en ofte stilte spørsmål seksjon. De har også Facebook, og Instagram der de kommuniserer og markedsfører mot kunder. Her kan de også svare kunder angående henvendelser de har. Det er en standard form for kundekommunikasjon, men ikke noe spesielt.

Terningkast: 4

Priser/Utmerkelser:

Når det gjelder priser og utmerkelser som Elkjøp har vunnet, så er ikke dette synlig på nettsiden. Det er en link man kan finne som gjør at man kommer til pressesiden, men dette er fryktelig tungvint. Man må navigere seg gjennom flere steder for å komme til pressiden som kan skrive om mulige priser og utmerkelser som Elkjøp har fått. Samtidig så kan det vurderes hvor essensielt dette er for nettbutikken sin del? Det at man ikke har vunnet/ eller kan se om man har vunnet en pris for nettbutikken betyr ikke nødvendigvis noe negativt, men det kunne vært noe positivt

Terningkast: 2

Konsept og strategi:

Elkjøp sin nettside kommer med mye informasjon, men ikke noe som tydeliggjør strategien eller konsept. Det er mer fokus på alle produktene, man kan argumentere for at det er strategien de foretar men det er ikke noe som skriker hva de gjør. Samtidig er Elkjøp en gigant som driver med flere forskjellige ting så dette gir også på en måte mening.

Terningkast: 3

Generelt sett har Elkjøp en god del forbedringspotensialer, men samtidig også mye bra på nettsiden sin. Dette er naturlig ettersom basert på disse kriteriene er det vanskelig å få toppscore på absolutt alle, og det vil nok ikke sjokkere meg om de vil stille enda sterkere på en slik vurdering i løpet av noen år.

Kildeliste:

En tanke på “Elkjøp sin nettbutikk – vURDERING

  1. Hei Ajay!

    Dette er fint innlegg, og du har vurdert nettbutikken i detalj. Bra! Liker også at du gir terningskast på de ulike faktorene. Du kunne med fordel lagt ved flere bilder som illustrerer det du beskriver, ellers fint!

    -Stine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *