Influencer marketing

I dette blogginnlegget skal jeg prøve å skrive et kort sammendrag om «Influencer marketing» Jeg skal prøve å forklare hva det er, og hvordan det fungerer. Jeg skal se på om «Influencer marketing» er en reel strategi innenfor markedsføringen. Hovedformålet med sammendraget er få en bedre forståelse hva «Influencer marketing»

Jeg mener at en form for slik markedsføring er viktig, og sterk strategi innenfor markedsføringen. Jeg tror det vil bli bare større, og større i løpet av de neste årene, spesielt med tanke på hvordan sosiale plattformer tar mer og mer over. Det er uten tvil et sterkt verktøy når det gjelder markedsføring, og vil nok med tiden bli enda større. Det kan virkelig være fremtiden for hvordan å markedsføre.

Hva er «Influencer Marketing»

Influencer marketing er at man markedsfører seg gjennom personer med innflytelse. Dette er personer som har stor innflytelse på en målgruppe, og kan påvirke dem til å bruke dine produkter eller tjenester. Dette kan gjøres gjennom plattformer som Instagram, Youtube, Twitter og andre digitale plattformer. Måten det gjøres på kan variere utfra hva det handler om, og det kan være ting som at de deler produktet på disse kanalene, eller at de markedsfører disse produktene, eller bruker dem. Mulighetene er mange gjennom disse digitale kanalene som «Influencer» bruker.

Bildet er hentet fra Unsplash.com

Hvordan fungerer det:

Prosessen om hvordan det fungerer er for eksempel det du ønsker å markedsføre blir delt gjennom disse «influencerene» sine kanaler. Siden disse har en stor påvirkningskraft over andre mennesker så gir det en effekt og overtalelse for disse som ser opp til denne «influenceren». Dette gjør at de vil være mer påvirket til å kjøpe dette produktet eller tjenesten som du da tilbyr. I tillegg til dette så blir flere klar over hva man tilbyr, og det er ikke sikkert man kunne nådd disse menneskene gjennom de klassiske markedsføringskanalene. Så man får også en effekt med en større rekkevidde. Denne rekkevidden kan virkelig være en fordel i forhold til når man skal nå fram til folk med andre medium. Man vet hvor mange man omtrentlig når med bruk av «Influencere», og nærmere bestemt hvilken målgruppe man når.

Hvorfor er «Influencer Marketing» en reel strategi?

Det første argumentet for at det er en reel strategi er at den kan gi en massiv effekt hos forbrukerne. Når man leser en reklame på nettet eller ser en på tv-skjermen så er det ikke nødvendigvis at kunden vil resonere med den. Det er større sjanse for at man vil reagere positivt med en reklame når man blir anbefalt det eller ser en person som man ser opp til å bruke det. Det er en stor forskjell på å se en reklame film som man vet er reklame enn å se en person som betyr noe for deg bruke det. Det går litt inn på det «sosiale bevis» prinsippet til Cialdini. Folk liker å gjøre som andre gjør. Dette gjelder spesielt ekstra hvis det er en man ser opp til. Derfor gir det en ekstra styrke hos markedsføringen man ønsker å nå ut med.

Det andre argumentet jeg vil trekke fram er at man kan ikke få den samme effekten hos de andre markedsføringskanalene. Den troverdigheten en influenser gir kan man ikke få på samme måte gjennom en standard reklamefilm. Hvis den personen er med i en reklamefilm, ja da kan man argumentere for det, men den virkelige effekten er når de promoterer på det gjennom digitale kanaler som Instagram og andre sosiale medier. Dette forsterker troverdigheten på budskapet til markedsføringen, og vil styrke mulighetene for at man lykkes med markedsføringen.

Bildet er hentet fra unsplash.com

En annen fordel, og et argument for en slik markedsføringen er garantien som ligger der. Ingen ting er garantert, spesielt når det gjelder markedsføring. Men du vet hvilken målgruppe du går etter ut ifra hvilken «influencer» du ser etter. Dette gjør at man hvertfall vet at man får ut sin markedsføring til den gruppen man ønsker å nå ut til. Du er sikret å nå ut til de du ønsker. Det er ikke like sikkert på annen reklame for eksempel TV-reklame eller annonser på internett. Det er mer uforutsigbarhet med slike reklamer, og variabler som kan ødelegge markedsføringen. Ved bruk av en person med slik påvirkningsevne så klarer man å kutte ned mange av de variablene som kan potensielt ødelegge.

Mine tanker om «Influencer Marketing»

Jeg ser på en slik markedsføring som noe utrolig spennende. Det er nyskapende, og er en form for markedsføring som passer for disse moderne tider. Plattformer tar mer og mer over, og det er naturlig at man må gjøre sitt nærvær sterke på markedsføringsfronten. Når det gjelder «Influencere Marketing» så ser jeg virkelig nytten bak det. Ved mine egne forbilder, og folk jeg ser, eller så opp til når jeg var yngre så vet jeg hvordan jeg selv kan være påvirkelige av dem. Så jeg ser for meg at «Influencer marketing» virkelig er her for å bli, og at vi ser bare enda mer av det med tiden. Om 10 år så ville det ikke sjokkere meg om det var en fundamental måte å markedsføre på.

Samtidig så vil jeg også trekke frem de potensielle farene enn kan få ved «Influencere». Man kan få mange fordeler, men samtidig kan man få dårlige konsekvenser av det. Disse menneskene er mennesker som har stor oppmerksomhet rundt seg. Hvis man da er assosiert med slike «influencere» så kan det slå negativ tilbake på bedriften. Derfor er det viktig at man ikke bare ser på hvilke mennesker har størst påvirkningsevne, men det er også viktig at den «influenceren» deler de samme verdiene som dere også deler. Så det er noe man må se opp for når man skal velge potensielle «Influencere».

Sosiale plattformer egner seg for markedsføring av «influencere» – Bildet er hentet fra unsplash.com

For å oppsummere så vil jeg at dette med «Influencer Marketing» er et høyst aktuelt tema innenfor markedsføringen, og det blir spennende å se hvilken vei denne formen for markedsføring vil ta. Fremtiden vil vise om de vil ta over markedsføringen, men det er en av de nyere måtene å markedsføre seg på, og jeg tror vil se enda flere ta i bruk en slik form for markedsføring.

Kildeliste:

En kommentar på “Influencer marketing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *