Sosiale Kommunikasjonsplattformer

Sosiale kommunikasjonsplattformer har blitt mer og mer sentrale for virksomheter i dag. Man finner flere bedrifter som er mer og mer aktive på disse plattformene. Utviklingen sosiale medier har hatt de siste årene har vært ekstreme, og med det har viktigheten å markere seg deg blitt større for bedrifter. I dette innlegget skal vi se på hvilke sosiale kommunikasjonsplattformer kan være relevante for Bergans slik at de kan oppfylle sine målsetninger, og hvorfor. Vi skal også på potensiale til å samarbeide med «influencere», og effekten det kan ha, og potensielle utfordringer.

Hvilke plattformer kan være relevante for Bergans?:

Det finnes flere giganter på plattformsiden som det kan være nyttig for Bergans å markere seg på. Den første som kommer til tankene er Facebook. Facebook er kanskje den største plattformen av dem alle, og de har vært en etablert styrke i flere år. Det er naturlig at Bergans ser for seg at de kan bruke en slik plattforma rett og slett grunnet den enorme skalaen Facebook har. Man kan nå fram til mange forskjellige kunder på denne måten, og derfor er Facebook nesten en selvfølge som en plattform de bør henvende seg til.

Bildet er hentet fra Unsplash.com og tatt Wiliam Iven.

En annen plattform som kommer til tankene er Instagram. Som Facebook er også Instragram en plattformgigant. Dette gir gode muligheter for Bergans å nå ut til kundene sine akkurat på samme måte som de kan på facebook. En ekstra ting som gjør at Instragram egner seg for Bergans er målgruppen man kan spesifikt treffe her. Her kan man spisse seg mot personer som legger ut bilder av naturen, og bilder fra turer som de tar. Da passer deg seg at Bergans gjør seg relevante på denne plattformen, og spesielt mot de som legger ut slike bilder. Man ser jo at mange bedrifter holder konkurranser via sosiale medier, og det er jo også noe Bergans kan gjøre på Instagram for eksempel.  Det er en av mange grunner at Instagram egner som en plattform for Bergans.

Bildet er hentet fra Unsplash.com og er tatt av Alexander Shatov

Snapchat er også en annen plattform der man kan etablerer seg. Samtidig må jeg si fra personlig erfaring at jeg opplever at jeg ser bedrifter oftere på Facebook og Instagram enn det jeg gjør på Snapchat. Samtidig er Snapchat en stor plattform med mange brukere. De har potensielt mange kunder de kan treffe på denne plattformen, og bør derfor være med i vurderingen for Bergans.

Bildet er hentet fra Unsplash.com og er tatt av Alexander Shatov

Influensere – Mulighet eller Problem?

Det er et stort potensialt ved bruk av influensere. Det har mange personer som følger hva de gjør i det daglige liv, og som også ser opp til dem. Dette gjør at de ideelt sett kan være en god samarbeidsmulighet for Bergans. Spesielt de største influenserne har en såpass stor påvirkning på andre mennesker. Dette gjør at mange kan ved bruk av disse nå ut til mange mennesker, og det vil være lettere å gjøre Bergans relevante med hjelp av slike personer.

Samtidig kan man også oppleve problemer med bruk av slike personer. Ofte kan slike personer av ulike grunner komme i hardt vær for diverse årsaker. Er man tilknyttet til en slik person kan det ta slå tilbake på Bergans å være assosiert med slike personer. Så det er en risikovurdering som må gjøres når man skal vurdere bruk av influensere. Det er fordeler og ulemper ved bruk av disse influenserne, og dette gjør bruken av dem en potensielt stor gevinst, eller en stor ulempe.

Oppsummering:

Det er bare viktigere og viktigere å markere seg på disse sosiale plattformene. Dette er noe Bergans også kan gjøre. De tre mest relevante, og største for dem å markere seg på er nok Facebook, Instagram, og Snapchat. Potensiale av bruken ved influensere er der, og gevinsten kan være stor. Samtidig er det viktig å velge rette influensere, og ikke bruke personer som potensielt kan gjøre mer skade enn godt for Bergans.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *