Virtuell Reality

I årene som har teknologien har avansert i et enormt tempo, så har man kommet med flere nye «spillere» på markedet innenfor teknologi. En av disse spillerne er det som kalles Virtuell Reality. De siste innleggene har vi snakket mye om kunstig intelligens, men i dag flytter vi fokus over mot VR. Vi skal se på hva VR er, hvordan det kan brukes i Norge, og se på flere momenter som VR omfatter. Målet er å få en større forståelse for hva VR, og hvordan dette fungerer.

Hva er virtuell virkelighet?

Virtuell Reality, kalt virtuell virkelighet på norsk, er i følge SNL en «illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted». Selve illusjon må ikke være 100%, men må være på et såpass nivå at man kan få den som bruker det til å leve seg inn i det.

Mine opplevelser og tanker om Virtuell Reality:

Jeg har hatt noen opplevelser og tanker om VR før dette ble tatt opp i en forelesning i emnet Digital Markedsføring. Jeg syntes konseptet bak VR alltid var interessant, men dette var mer rettet mot fritidsting som dataspill. Jeg har selv prøvd former av VR på flere dataspill, og syntes dette har vært utrolig gøy. Det jeg ikke visste eller forsto før jeg hadde en forelesning om dette var at dette kan faktisk brukes til flere ting enn bare fritidsaktiviteter.

Hva kan VR brukes til i Norge:

I en artikkel fra NTNU så kommer det fram om hvordan VR brukes for læring, og hvordan det anvendes for det. Det blir også snakket om hvordan det kan brukes til terapi og medisinsk behandling. Dette var bruk jeg aldri hadde forestilt meg at dette kunne brukes til. Min forståelse av potensiale til VR var på et ekstremt lavt nivå før det ble tatt opp i en forelesning.

Det at man kan bruke det til slike ting gjør jo samfunnsnytten av det enorm, og gjør det til et nyttig verktøy for landet vårt.

Konsekvensene det kan ha …

Samtidig som VR virker som noe utrolig nyttig, så er det noen bekymringer jeg får med bruken av dette. Hvis læring er en av måtene VR brukes til, kan dette føre til en framtid der vi ikke trenger lærere lenger? Hvis vi spoler 40 år framover i tid, har VR erstattet lærere? Det går litt igjennom det jeg har snakket om i mine tidligere innlegg, erstatter teknologien menneskene? Jeg sier ikke at dette er nødvendigvis det som skjer, men noe man kanskje bør være oppmerksomme på, og tenke på.

VR mot Psykisk Helse

I et innlegg på Sintef.no blir det tatt opp om hvordan VR kan hjelpe personer med alvorlige psykiske lidelser. Det blir snakket om hvordan det er ikke noe forholdsvis kjent bruk av alvorlige psykiske lidelser, men det at brukes i en økende grad for lettere lidelser som angst og depresjon. Lette former av disse lidelsene.

Dette ser jeg på som utrolig spennende. Hvis dette kan være et nyttig virkemiddel mot psykiske lidelser så er jeg 100 prosent positiv til dette. Spesielt med tanke på hvor mange fler som har slitt med angst og depresjon etter koronapandemien startet. I en artikkel på forskning.no blir det beskrevet hvordan nordmenn fikk en økning av angst og depresjon. Når man har en så stor økning av dette, så er det godt å se at man har ting som VR som kan bidra som et hjelpemiddel for de som skulle trenge dette. Spesielt i disse tider der mange har det vondt …

Hvordan vil VR påvirke digital markedsføring?

Tidligere har jeg diskutert delingsøkonomi, og hvordan det har vært en plattform for flere ting. Jeg tror VR har potensiale til en plattform innenfor digital markedsføring. Med mulighetene, og de varierende tjeneste de kan tilby så tror jeg dette kan drive den digitale markedsføringen framover sammen med andre plattformer som delingsøkonomi.

For å oppsummere så tror jeg VR vil bli bare enda større i de neste årene. Det har et utrolig stort potensial, og kan brukes til så mye forskjellige. Man finner det får fritidsaktiviteter, men også til mer samfunnsnyttig ting som medisinering og terapibehandling. Det blir spennende å se hvor stor rolle den vil ta i samfunnet framover! Det ville ikke forundret meg om at jeg tar feil, og VR ikke blir så stort som det kan bli.

Kilder:

  • https://forskning.no/angst-depresjon-psykologi/pandemi-grubling-kan-gi-angst-og-depresjon-ifolge-forskere/1763710
  • https://www.ntnu.no/eit/ped3801
  • https://www.sintef.no/prosjekter/2018/vr-teknologi-og-psykisk-helse/
  • https://snl.no/virtuell_virkelighet

En kommentar på “Virtuell Reality

  1. Hei Ajay!

    Fint innlegg 🙂 Du har med relevante eksempler og jeg liker at du stiller mange hypotetiske spørsmål til oss lesere for å få oss til å tenke. Flott med underoverskrifter som alltid 😀 Så bra at du også har hyperlinket aktuelle kilder i teksten – fortsett sånn!

    I forhold til dine andre innlegg, virker det som du har slurvet deg litt gjennom dette innlegget. Her mangler du for eksempel bilder.

    Rekkefølgen på avsnittene dine i dette innlegget bør også stokkes om for å få poengene dine tydeligere fram. Du starter innlegget ditt med en introduksjon som forklarer hva du skal skrive om – det er topp. Deretter forklarer du hvordan VR funker. Konkrete eksempler på hva VR er for noe og dens bruksområder bør komme etter det igjen. Personlige meninger og refleksjoner bør komme helt til slutt slik at man får en tydelig rød tråd hele veien.

    Jeg anbefaler også at du strukturerer kildelisten din som du hadde gjort til en eksamensbesvarelse. Det gjør at innlegget ser enda penere ut 🙂

    Godt jobbet! Jeg gleder meg til å lese mer 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *